کوگانا تاثیرات باورنکردنی پیاده‌روی بر روی سلامت مغز - کوگانا

طبق مطالعه جدید محققان آمریکایی، پیاده‌روی به تنهایی می‌تواند ماده سفید مغز را تازه و نوسازی کند و به طور بالقوه توانایی ما را برای تجدید حافظه و یادآوری، با افزایش سن بهبودبخشد.

به گزارش نیویورک‌تایمز؛ این مطالعه تاکید می‌کند که ماده سفید که سلول‌های مغز ما را به‌هم متصل و از آنها پشتیبانی می‌کند، هنگامی که افراد از نظر جسمی فعال هستند، خود را بازسازی می‌کند. از طرف دیگر، در کسانی که بی‌تحرک هستند، ماده سفید دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

تاثیرات باورنکردنی پیاده‌روی بر روی سلامت مغز
تاثیرات باورنکردنی پیاده‌روی بر روی سلامت مغز

این ایده که مغز بزرگسالان می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد، از نظر علمی یافته‌ای کاملاً جدید است. تا اواخر دهه ۱۹۹۰، بیشتر محققان معتقد بودند که مغز انسان پس از کودکی از لحاظ جسمی ثابت و غیرقابل انعطاف باقی می‌ماند. در این سناریو، ساختار و عملکرد مغز، با افزایش سن کاهش می‌یابد.

اما خوشبختانه با پیشرفت علم، مطالعات پیچیده برای شناسایی سلول‌های تازه متولد شده نشان داد که برخی از قسمت‌های مغز ما سلول‌های عصبی را در بزرگسالی ایجاد می‌کنند. این روند به عنوان نوروژنز شناخته می‌شود. به گفته دانشمندان، ورزش تکثیر نوروژنز را تقویت می‌کند. در حقیقت، مغز ما انعطاف‌پذیری مادام‌العمر را حفظ می‌کند.

تا‌کنون بیشتر تحقیقات بر روی ماده خاکستری مغز متمرکز بوده و تحقیقات کمتری در مورد ماده سفید که سلول‌های عصبی را به‌هم متصل می‌کند و برای سلامت مغز ضروری است، انجام شده است. دکتر اگنیسکا بورزینسکا، استاد علوم اعصاب و همکارانش در دانشگاه ایالتی کلرادو در فورت کالینز، در یک مطالعه اخیر که در ماه ژوئن به صورت آنلاین در NeuroImage منتشر شد، با جمع آوری حدود ۲۵۰ زن و مرد مسن، توانایی‌های هوشی این داوطلبان را آزمایش کردند و همچنین با استفاده از یک فرم پیچیده MRI، سلامت و عملکرد ماده سفید آنها را اندازه‌گیری کردند.

نتایج مطالعات نشان داد ماده سفید مغز شرکت‌کنندگانی که ورزش هوازی مستمر دارند، تجدید و بازیابی می‌شود. در اسکن‌های مغزی، حتی هرگونه ضایعه بافتی در مغز این داوطلبان، کوچک شده بود.

به گفته محققان، این تغییرات مطلوب بیشتر در میان کسانی که پیاده‌روی می‌کنند، دیده می‌شود نه رقصنده‌ها و یا کسانی که فرم دیگر فعالیت بدنی را انجام می‌دهند و سراغ ورزش هوازی نمی‌روند.

دکتر بورزینسکا و همکارانش انتظار داشتند که رقصیدن ماده سفید را بیشتر بازیابی کرده و پیشرفت‌های شناختی بیشتری نسبت به راه‌رفتن ایجاد کند، زیرا رقصیدن مستلزم یادگیری و تمرین بیشتری است. اما در این مطالعه، تاثیر پیاده‌روی قوی‌تر بود  و این نشان می‌دهد که ورزش هوازی، به‌تنهایی بیشترین اهمیت را برای سلامت مغز دارد.

منبع DW

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 215 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 27 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها