کوگانا راهنمای خرید مادربرد گیمینگ ؛ نکات خرید مادربرد مخصوص بازی - کوگانا

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ ؛ نکات خرید مادربرد مخصوص بازی

از جمله مهمترین قطعات یک رایانه شخصی، مادربرد (Motherboard) آن محسوب می‌شود. در مقاله پیش رویتان قصد داریم ضمن بررسی مهمترین عوامل در انتخاب مادربرد مخصوص بازی، به معرفی راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ بپردازیم. با ایده همراه باشید.

اگر به دنبال جمع‌آوری قطعات رایانه شخصی خود باشید و یا قصد دارید کامپیوتر شخصی خود را ارتقا دهید، یکی از اصلی‌ترین قطعاتی که با آن سروکار خواهید داشت مادربرد خواهد بود که یکی از مهمترین و اساسی‌ترین قطعات یک رایانه شخصی محسوب می‌شود. انتخاب صحیح یک مادربرد از این جهت حائز اهمیت است که تمامی قطعات بر پایه مدل و نوع آن خواهد بود و این تاثیر مادربرد در بازی است. به عنوان مثال نوع پردازنده‌ای که برای سیستم گیمینگ خود انتخاب خواهید کرد، رابطه مستقیمی با نوع مادربرد گیمینگ شما خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم شما را با بایدها و نبایدهای خرید مادربرد گیمینگ و نکات انتخاب مادربرد مخصوص بازی، آشنا کنیم.

مادربرد چیست؟

مادربرد قطعه‌ای است که زمینه لازم را برای ارتباط قطعات مختلف دیگر کامپیوتر با همدیگر فراهم می‌کند. در یک مادربرد گیمینگ متصل‌کننده‌های مختلفی برای قطعات گوناگون دیگر وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، رم (RAM) و حافظه داخلی (Storage) اشاره کرد. اغلب سیستم‌های کامپیوتری امروزی از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ از مادربردها برای چیدن قطعات مختلف کنار همدیگر استفاده می‌کنند. البته مادربرد گیمینگ جداگانه تنها از آن کامپیوترهای شخصی دسکتاپ است.

برای خرید لوازم مورد نیاز می تونید به فروشگاه اینترنتی مرکز تکنولوژی ایده مراجعه کنید.

 

وقتی یک مادربرد را به شکل کامل بررسی کنید مجموعه متنوعی از مدارها، ترانزیستورها، باطری‌ها، شکاف‌ها (Slotها)، متصل‌کننده‌ها و بسیاری از موارد دیگر را خواهید دید که همگی ترکیب می‌شوند تا سیگنال‌های قطعات مختلف و همچنین قدرت مورد نیاز یک کامپیوتر شخصی را به آن منتقل کنند. در واقع می‌توان گفت مادربرد گیمینگ یکی از پیچیده‌ترین قطعات یک کامپیوتر شخصی محسوب می‌شود.

 

یکی از مهمترین مواردی که در خرید بهترین مادربرد برای گیم باید به آن دقت کنید آن است که این قطعه بتواند هم نیاز امروز و هم نیاز فردای شما را برطرف کند. اگر صرفا به همین مورد دقت کنید دیگر نیازی نخواهید داشت که بعدها مادربرد و حتی بسیاری از قطعات دیگر کامپیوتر شخصی خود را ارتقا دهید. از سوی دیگر اگر در آینده بخواهید برخی از قطعات کامپیوترتان را ارتقا دهید، باید به فکر انتخاب مادربرد مخصوص بازی باشید که توانایی پشتیبانی از این قطعات را داشته باشد.

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ

در ادامه با راهنمای خرید و نکات قبل از خرید مادربرد گیمینگ همراه شما هستیم.

 

انتخاب نوع پردازنده

یکی از نکات مهم در رابطه با خرید مادربرد مخصوص بازی، پردازنده است. شاید بتوان گفت اولین تصمیم مهمی که برای خرید مادربرد گیمینگ مورد علاقه خود باید بگیرید، آن است که قصد دارید هسته مرکزی کامپیوتر شخصی شما توسط چه نوع پردازنده‌ای پشتیبانی شود. در این رابطه باید از میان دو برند اصلی پردازنده‌ها یعنی اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) یکی را انتخاب کنید.

 

هر کدام از این کمپانی‌ها گزینه‌های مختلفی از قطعات گوناگون با قابلیت‌های متنوع را برای شما ارائه خواهند داد. دامنه این قابلیت‌ها نیز از مرور وب و گیمینگ سطح پایین تا اجرای برنامه‌های ویرایش ویدیو و همچنین بازی‌های ویدیویی چالش‌برانگیز از منظر بصری متغیر است.

 

هر دو کمپانی‌های Intel و AMD به شکل مستمر محصولات خود را به‌روزرسانی می‌کنند و بر همین اساس در انتخاب قطعات این کمپانی‌ها همواره باید اخبار فناوری روز را دنبال کنید. در حال حاضر کمپانی اینتل نهمین نسل پردازنده‌های خود را روانه بازار کرده است؛ در حالی که کمپانی AMD اخیرا تکنولوژی Zen 2 خود را به همراه نسل سوم پردازنده‌های Ryzen به آزمایش گذاشته است.

 

بنابراین می‌توان گفت در راهنمای خرید مادر بورد گیمینگ اول از همه باید به نیازهای خود فکر کنید. به عنوان مثال اگر به دنبال اجرای برنامه‌های کامپیوتری پیشرفته‌ای باشید که از هسته‌های پردازشی مختلف بهره می‌گیرند، شاید بهتر باشد برند AMD و پردازنده‌های رایزن آن را انتخاب کنید. از سوی دیگر اگر مقصودتان اجرای بازی‌های ویدیویی باشد که از پردازنده‌های تک هسته‌ای و سرعت آن‌ها نهایت بهره را می‌برند، شاید مارک اینتل و پردازنده‌های آن گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.

پس از آنکه برند پردازنده خود را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب مادربرد خوب برای گیم خواهد رسید که دارای سوکت (Socket) و همچنین چیپست (Chipset) مناسب برای پردازنده انتخابی شما باشد. سوکت یک پردازنده مکانیزمی است که از طریق آن CPU به شکلی محکم به مادربرد گیمینگ شما متصل خواهد شد. چیپست (Chipset) هم یک مکانیزم ترکیبی سخت‌افزاری/نرم‌افزاری است که مهمترین نقش را در ارتباط قطعات مختلف مادربرد خوب برای بازی با همدیگر ایفا می‌کند.

 

باید اشاره کنیم که در انتخاب مادربرد مخصوص بازی، زیاد مهم نیست که تمامی اجزای سازنده یک چیپست را بشناسید؛ اما حتما باید مادربرد گیمینگی انتخاب کنید که دارای چیپست و سوکت متناسب با پردازنده انتخابی شما باشد. علاوه بر این دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که چیپست و انتخاب آن در گزینه‌های شما برای انتخاب قطعات دیگر همانند رم، پردازنده گرافیکی و … نیز بی‌تاثیر نخواهد بود و تمام این موارد در خرید مادربرد های گیمینگ مورد نظر شما تاثیرگذارند.

مرکز تکنولوژی ایده فروشگاهی در دستان تو ، با خیالی راحت خرید کنید.

سایز و درگاه های مادربرد گیمینگ

یکی از مهمترین نکات خرید مادربرد مخصوص گیم سایز آن است. مادربردهای گیمینگ مختلف در سایزهای گوناگونی وارد بازار می‌شوند. بر همین اساس می‌توانید بر اساس محیطی که در آن از کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنید، مادربرد گیمینگ مناسبتان را انتخاب کنید. اگر فضای زیادی برای قرار دادن سیستم خود داشته باشید، شاید بهتر باشد از یک کیس فول سایز تاور (Full-size tower) استفاده کنید؛ اما اگر بخواهید رایانه شخصی خود را به شکل Home Theater PC در اتاق نشیمن خود قرار دهید، باید کیس کوچکتری بخرید.

بر همین اساس مادربردهای گیمینگ نیز در سایزهای مختلفی روانه بازار می‌شوند. البته جا دارد اشاره کنیم که سایز مادربرد، تعداد قطعات مختلفی که از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر چقدر مادربرد گیمینگ انتخابی شما بزرگتر باشد، آن مادربرد از قطعات بیشتری پشتیبانی خواهد کرد. انتخاب کیس مناسب با مادربرد شما نیز همانطور که گفتیم اهمیت دارد؛ چرا که تمامی کیس‌ها از تمامی سایزهای مادربرد گیمینگ پشتیبانی نمی‌کنند.

درگاه های جانبی مادربرد گیمینگ

به یک مادربرد گیمینگ علاوه بر پردازنده می‌توانید قطعات مختلف دیگری نیز متصل کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به پردازنده گرافیکی، کارت صوتی، کارت شبکه، هارد داخلی و بسیاری از قطعات دیگر اشاره کرد. نوع این درگاه‌ها در مادربردهای مختلف در طول زمان تغییر زیادی کرده است، اما این روزها این امر بسیار ساده‌تر شده است.

 

در زمان فعلی تنها درگاهی که برای اتصال قطعات مختلف به مادربرد گیمینگ خود با آن سروکار خواهید داشت درگاه Peripheral Component Interconnect یا به اختصار PCI محسوب می‌شود. این درگاه، مهمترین درگاه بهترین مادربردهای گیمینگ ۲۰۲۱ و کاربردی‌ترین درگاه شما برای متصل کردن قطعاتتان خواهد بود.

 

درگاه‌های PCI سایزهای مختلفی دارند و در چهار سایز طبقه‌بندی می‌شوند. استاندارد کنونی برای یک درگاه PCI نسخه‌ای از آن به نام PCIe 3.0 محسوب می‌شود. شما در انتخاب مادربرد گیمینگ خود باید به این امر توجه کنید که این مادربرد دارای درگاه‌های جانبی کافی برای قطعات مورد نظر شما باشد و بتواند نیازهای شما را در این زمینه چه در زمان حال و چه در زمان آینده تامین کند.

سایزهای یک درگاه PCI به چهار دسته تقسیم می‌شود که به ترتیب عبارتند از x1، سایز x4، سایز x8 و x16 و از میان این طبقه‌بندی‌ها سایزهای x4 و x16 نسبت به بقیه متداول‌ترند. مادربردهای گیمینگ مختلف از منظر تعداد درگاهی که در آن‌ها وجود دارد و همچنین محل قرارگیری این درگاه‌ها با همدیگر متفاوتند. همانطور که اشاره کردیم برای انتخاب مادربرد مخصوص بازی باید اطمینان حاصل کنید که درگاه‌های کافی در مادربرد گیمینگ انتخابی شما وجود داشته باشد و همچنین فضای کافی نیز در مادربردتان برای جایگیری این قطعات کنار همدیگر موجود باشد.

 

نکته مهم در راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ این است که ناحیه ورودی و خروجی مادربرد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گزینه‌های اتصال خارجی مورد نظر شما را دارد، اما هدرهای USB روی مادربرد را نیز بررسی کنید. این‌ها به شما امکان می‌دهند از طریق اتصال پنل جلویی و پشتی روی کیس کامپیوتر شخصی خود، پورت‌های بیشتری اضافه کنید.

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ در این اینجا به پایان رسید لطفا نظرات خود را برای ما ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به مرکز تکنولوژی ایده مراجعه نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 162 views بار دسته بندی : رپرتاژ آگهی تاريخ : 20 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.