کوگانا سرطان تخمدان قاتل خاموش زنان - کوگانا

هیچ کس دقیقاً نمی‌داند چه چیزی باعث سرطان تخمدان قاتل خاموش زنان می‌شود. دانشمندان حتی هنوز نتوانسته‌اند یک ماده شیمیایی در محیط زندگی یا رژیم‌های غذایی ما پیدا کنند که بتواند به طور خاص با این سرطان ارتباط داشته باشد.

برخی از سرطان‌های تخمدان به تغییرات ژنتیکی مربوط می‌شود که اولین بار در خانواده‌هایی با موارد زیادی از ابتلا به سرطان پستان کشف شده است. این جهش‌ها BRCA1 و BRCA2 نام دارند.

سرطان تخمدان قاتل خاموش زنان
سرطان تخمدان قاتل خاموش زنان

اگر یکی از بستگان نزدیک شما به سرطان تخمدان مبتلا باشد، احتمال خطر در شما افزایش می‌یابد. همچنین اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان پوست، سرطان رحم یا رکتوم داشته باشید، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان افزایش خواهد یافت.

عوامل خطر دیگر عبارتند از:

سن. تعداد کمی از زنان کمتر از ۴۰ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیشتر زنان پس از یائسگی به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

چاقی؛ اگر شاخص توده بدن (BMI) شما ۳۰ یا بالاتر باشد، خطر شما افزایش می‌یابد.

هورمون‌درمانی جایگزین

هرگز باردار نشدن و یا به دنیا آوردن فرزند بعد از ۳۰ سالگی، شروع پریود قبل از ۱۲ سالگی. یائسگی بعد از ۵۰ سالگی

سیگار کشیدن

استفاده از دستگاه داخل‌رحمی یا آی‌یو‌دی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS).

در صورت وجود هر یک از این عوامل خطر، با پزشک خود در مورد گزینه‌های غربالگری اولیه مانند آزمایش خون و تصویربرداری از لگن صحبت کنید. از آنجا که در مورد علل خاص سرطان تخمدان اطلاعات کمی در دست است، لیست طولانی از راه‌های جلوگیری از آن وجود ندارد.

با این حال اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارید، پزشک شاید گزینه‌هایی شامل آزمایش ژنتیک و مشاوره به شما پیشنهاد کند. شاید هم نیاز باشد برای پیشگیری، تخمدان‌ها را بردارید. به این جراحی «اووفرکتومی پیشگیرانه» گفته می‌شود.

رژیم غذایی با چربی کم ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

موارد دیگری که می‌توانند احتمال سرطان تخمدان را کاهش دهند عبارتند از:

شیر دادن، بستن لوله برای جلوگیری از بارداری، استفاده روزانه از آسپرین (اگر به دلیل پزشکی دیگری قبلاً این کار را انجام نداده‌اید، نباید فقط برای جلوگیری از سرطان تخمدان مصرف را شروع کنید)، هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم و دهانه رحم).

منبع DW

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 443 views بار دسته بندی : بهداشت و سلامت تاريخ : 19 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها