کوگانا علل احتمالی سوزش مکرر سر دل کدامند؟ - کوگانا

سوزش سر دل یک درد ناراحت‌کننده در قفسه سینه و گلو است. این درد گاه‌به‌گاه شایع است. اما اگر بیش از دو بار در هفته دچار سوزش سر دل می‌شوید، باید به پزشک مراجعه کنید.

به‌نوشته نشریه پزشکی Healthline وقتی سوزش سر دل به دفعات تکرار می‌شود، می‌تواند در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کرده و کیفیت خواب را نیز مختل کند.

شما اغلب می‌توانید سوزش معده را با ایجاد تغییر در شیوه زندگی و مصرف دارو برطرف کنید. اما در برخی موارد، یک بیماری زمینه‌ای که نیاز به درمان پزشکی دارد، ممکن است علت باشد.

چه چیزی باعث سوزش سر دل می‌شود؟

این عارضه نتیجه ریفلاکس اسید است. معده در طول هضم اسید تولید می‌کند. هنگام خوردن یا نوشیدن، ماهیچه‌های مری که به معده منتهی می‌شوند، شل می‌شوند.

ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر تحتانی مری (LES)، دریچه‌ای که در انتهای مری قرار دارد، به‌درستی منقبض یا بسته نمی‌شود. این امر به اسید معده اجازه می‌دهد تا به مری برگردد و باعث سوزش سر دل و التهاب شود.

در برخی موارد اسید معده ممکن است به داخل دهان وارد شود. این اتفاق زمانی که خم می‌شوید، شاید بیشتر رخ دهد. همچنین اگر روی شکم خود دراز کشیده باشید، اسید معده را در دهان خود حس خواهید کرد.

غذاهای مقصر

برخی از غذاها ممکن است باعث تحریک، طولانی‌شدن یا تشدید سوزش سر دل شود. محرک‌های غذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث سوزش سر دل شوند عبارتند از: قهوه، نوشابه‌های گازدار، سس‌های سالاد و مارینادهایی که حاوی سرکه هستند، سس گوجه‌فرنگی و سایر محصولات گوجه‌فرنگی، سیر و پیاز، شکلات، غذاهای تند، غذاهای چرب مانند همبرگر، مرغ یا ماهی سرخ‌‌شده، مرکبات، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های الکلی.

یکی دیگر از علل ریفلاکس معده-مری، گرسنگی طولانی‌مدت است. اگر چندین ساعت غذا نخورده باشید، تجمع مایعات گوارشی می‌تواند منجر به ریفلاکس اسید و سوزش سر دل شود. در این مواقع حالت تهوع و درد گرسنگی نیز می‌تواند ایجاد شود.

سوزش سر دل اغلب با بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) مرتبط است. GERD شکل جدی‌تری از ریفلاکس اسید است. در GERD، ریفلاکس به صورت مزمن در ‌می‌آید. علاوه بر GERD، سایر شرایطی که باعث سوزش سر دل می‌شوند عبارتند از:

چاقی یا اضافه وزن

استرس یا اضطراب

فتق هیاتال (قسمت بالای معده از طریق عضله بزرگی که شکم و قفسه سینه شما را جدا می‌کند [دیافراگم] دچار برآمدگی می‌شود)

ازوفاژیت یا التهاب مری.

برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) و مکمل‌های غذایی نیز ممکن است ریفلاکس اسید را افزایش دهند یا پوشش مری را تحریک کنند و باعث سوزش سر دل شوند.

داروهایی مانند:

آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند کلیندامایسین، ایبوپروفن، آسپرین، مکمل‌های آهن، مواد افیونی و سایر مواد مخدر، متفورمین (گلوکوفاژ)، مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم، استاتین‌ها، داروهای آرام بخش مانند والیوم.

اگر سوزش سر دل دارید و مشکوک هستید که به‌دلیل مصرف دارو است، با یک متخصص صحبت کنید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید. همچنین اگر بیش از دو بار در هفته دچار این عارضه شدید، به پزشک اطلاع دهید. ممکن است شرایطی مانند GERD داشته باشید که می‌تواند در صورت عدم درمان بدتر شود.

اگر پزشک داروهای سوزش سر دل را تجویز کرد، حتماً آن را طبق دستور مصرف کنید. داروهای OTC نیز می‌توانند کمک کنند.

تغییرات سبک زندگی همچنین می‌تواند برای مدیریت و کاهش سوزش سر دل بسیار مفید باشد. موارد زیر را امتحان کنید:

از خوردن غذا یا نوشیدن آب نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.

از غذاهایی که باعث سوزش سر دل می‌شوند، خودداری کنید.

مقدار الکلی که می‌نوشید را کاهش دهید.

اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید.

وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.

به پهلوی چپ بخوابید.

لباس‌های گشاد بپوشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 390 views بار دسته بندی : بهداشت و سلامت تاريخ : 23 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.