کوگانا کندن موهای داخل بینی و خطر ابتلا به آلزایمر - کوگانا

به‌گزارش نشریه بریتانیایی Sun؛ دانشمندان به تازگی اعلام کرده‌اند، کندن موهای داخل بینی و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد افراد ممکن است در معرض خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل باشند.

برخی از عادات به ظاهر بی‌خطر هستند، اما برخی از آنها نه‌تنها منزجر کننده هستند، بلکه می‌توانند ناخواسته خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهند.

پزشکان دانشگاه گریفیث در کوئینزلند استرالیا نشان دادند که باکتری‌ها می‌توانند از طریق بینی و مغز حرکت کنند.

کندن موهای داخل بینی و خطر ابتلا به آلزایمر
کندن موهای داخل بینی و خطر ابتلا به آلزایمر

پزشکان در مقاله‌ای در مجله Scientific Reports اعلام کردند که باکتری کلامیدیا پنومونیه می‌تواند از عصب امتدادیافته بین حفره بینی و مغز به‌عنوان مسیری برای حمله به سیستم عصبی استفاده کند. سلول‌های مغز به این حمله پاسخ می‌دهند. مطالعه اخیر نشان داد که واکنش این سلول‌ها رسوب پروتئین بتا آمیلوئید، که یک شاخص کلیدی آلزایمر است، بود.

این تحقیق برای اولین بار در جهان و فقط روی موش ها انجام شده است. اما به منظور جلوگیری از ابتلای انسان به آلزایمر، متخصصان می‌گویند باید از عادت رایج چیدن موهای داخل بینی و یا دستکاری این عضو بدن خودداری کنید.

محققان تاکید می‌کنند که اگر به دیواره بینی آسیب برسانید، می‌توانید تعداد باکتری‌هایی که می‌توانند وارد مغز شما شوند را افزایش دهید.

به‌گفته آنها، این اولین مطالعه است که نشان می‌دهد کلامیدیا پنومونیه می‌تواند مستقیماً از بینی عبور کند و به مغز وارد شود، جایی که می‌تواند پاتولوژی‌هایی شبیه به بیماری آلزایمر ایجاد کند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که از دست دادن بویایی می‌تواند نشانه اولیه آلزایمر باشد و پیشنهاد آزمایش‌های بویایی برای افراد ۶۰ ساله به بالا می‌تواند به‌عنوان تشخیص اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

آلزایمر از هر شش نفر بالای ۸۰ سال، یک نفر را مبتلا می‌کند و تصور می‌شود که در مجموع حدود ۸۵۰ هزار نفر تنها در بریتانیا از این بیماری رنج می‌برند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 334 views بار دسته بندی : بهداشت و سلامت تاريخ : 6 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.