کوگانا تفاوت کاترپلاتر رومیزی و رولی + ۴ ویژگی - کوگانا

دستگاه‌های برش شبرنگ یا کاترپلاتر از مهم‌ترین تجهیزات صنعت چاپ و تابلوسازی هستند. این دستگاه طرح دیجیتالی را به خوبی بر روی کاغذهای پشت برچسب‌دار برش‌ می‌زند و از دقت بالایی برخوردار است. کاترپلاترها دارای دو مدل رومیزی یا تخت و رولی هستند که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند. اگر‌ می‌خواهید در مورد تفاوت کاترپلاتر رومیزی و رولی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع دستگاه کاترپلاتر

دستگاه‌های کاترپلاتر دارای انواع مختلفی هستند و هر یک قابلیت‌های متفاوتی دارند. از این رو کاربران‌ می‌توانند متناسب با نیاز، نوع کار و سرمایه خود بهترین دستگاه را انتخاب نمایند. این دستگاه‌ها به طور کلی به دو دسته رومیزی و رولی تقسیم‌ می‌شوند که در زیر به بررسی آن‌ها‌ می‌پردازیم.

·        دستگاه کاترپلاتر رولی و ویژگی‌های آن

دستگاه کاترپلاتر رولی یا ایستاده دستگاهی است که امکان جابه‌جایی تیغ آن با توجه به جنس محصول بریدنی وجود ندارد. به عبارتی از این دستگاه تنها‌ می‌توان برای ایجاد برش طولی با جابجایی جنس استفاده نمود. در صورتی که جنس شما عرضی بیشتر از دستگاه نداشته باشد‌ می‌توان آن را به داخل دستگاه کشید طرح ترسیم زده شده را برش داد. از دستگاه کاترپلاتر رولی برای برش جنس هایی با ویژگی‌های زیر مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

  • یک آستر رد پذیر داشته باشد.
  • انعطاف پذیر باشد.
  • رویه آن به صورت بافت دار یا کش دار نباشد.
  • امکان بریدن روی آن با تیغ وجود داشته باشد.
  • ضخامت بخش بریدنی آن حدود ۰٫۸ میلی‌متر یا کمتر باشد.

·        کاترپلاتر رومیزی و ویژگی‌های آن

کاترپلاتر تخت یا رومیزی دارای یک میز است. این دستگاه بر خلاف مدل قبلی علاوه بر عرض در طول جنس نیز‌ می‌تواند به راحتی جابه جا شود. از مهم ترین ویژگی‌های این دستگاه‌ می‌توان به عملکرد و دقت بالای آن نسبت به کاترپلاترهای رولی اشاره نمود. لازم است که اشاره کنیم این دستگاه قیمت خیلی بالاتری دارد. از کاترپلاتر رومیزی برای برش جنس‌هایی با ویژگی‌های زیر مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

  • برای جنس‌های انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر
  • جنس هایی با ضخامت‌های مختلف
  • جنس‌های تک لایه
  • جنس‌های ردپذیر و غیر ردپذیر
  • جنس هایی با هر نوع بافت و تراکم

شباهت‌های کاترپلاتر رومیزی و رولی

پیش از اشاره به تفاوت کاترپلاتر رومیزی و رولی بهتر است که با شباهت‌های این دو مدل بیشتر آشنا شویم. از شباهت‌های این دو محصول‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • هر دو محصول کاترپلاتر هستند و یک طرح را از کامپیوتر دریافت‌ می‌کنند و سپس با فشردن تیغ بر روی جسم آن را برش‌ می‌دهند.
  • از هر دو‌ می‌توان برای برش کامل و یا نیم تیغ جنس‌های منعطفی مانند وینیل، کاغذ و شبرنگ استفاده نمود.
  • هر دو با استفاده از سنسور و دوربین توانایی برش دقیق بر روی سطوح را دارند.
  • هیچ کدام قادر به چاپ بر روی سطوح نیستند.
  • هر دو دارای قابلیت بارگذاری رول هستند.

در هر دو مدل کاترپلاتر تیغ‌ها بعد از مدتی استفاده مستهلک‌ می‌شوند و باید تعویض شوند.

 تفاوت‌های کاترپلاتر رومیزی و رولی

از تفاوت‌ کاترپلاتر رومیزی و رولی‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

·        متریال قابل برش

از کاترپلاترهای رولی فقط برای برش متریال‌های محدودی‌ می‌توان استفاده نمود. از جمله این متریال‌ می‌توان به شبرنگ، روزرنگ، وینیل، کاغذ و برگه‌های منعطف با ضخامت خیلی کم اشاره نمود. این در حالی است که نوع رومیزی علاوه بر موارد ذکر شده‌ می‌تواند برش متریال‌های سخت و ضخیمی مثل کارتن پلاست، کارتن، پلکسی و فوم بر را نیز انجام دهد.

·        تیغ و برش

کاترپلاتر رولی دارای یک تیغ به شکل سوزن است که با فشردن تیغ روی سطح برش صورت‌ می‌گیرد. اما کاترپلاتر رومیزی دارای چندین ماژول است که کاربردهای مختلفی دارد. از امکانات کاترپلاتر تخت‌ می‌توان به ابزار برش اره ای، ابزار حکاکی و ابزار خط تا انتها اشاره نمود.

·        کاربرد

از دیگر تفاوت‌ کاترپلاتر رومیزی و رولی‌ می‌توان به کاربرد آن‌ها اشاره نمود. نوع رومیزی کاربردهای گسترده‌ای دارد. اما کاترهای رولی بیشتر برای کارهای گرافیکی، تزئیناتی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. از کاترهای تخت همچنین برای بسته بندی، ساخت استند تبلیغاتی، کاردستی‌های سه بعدی و… نیز استفاده‌ می‌کنند.

·        اندازه

این کاترپلاترها دارای ابعاد مختلفی هستند. اما مدل رومیزی به فضای بیشتری نیاز دارد، زیرا دارای قسمت‌های متحرکی است که به جز فضای دستگاه در محدوده اطراف آن نیز به فضای خالی نیاز دارند تا حرکت آزادانه‌ای داشته باشند. از این رو معمولا از این کارترها در مغازه‌های چاپ دیجیتال استفاده نمی‌کنند.

·        استفاده آسان

کاترپلاترهای رومیزی نسبت به نوع رولی دارای ساختار پیچیده‌ای هستند اما کار با هر دو نوع کاترپلاتر بسیار ساده و راحت است. به طوری که کار با آن‌ها مشابه کار با دستگاه‌های چاپ cnc است.

·        قطعات دستگاه و قیمت آن

 یکی دیگر از تفاوت‌ کاترپلاتر رومیزی و رولی مربوط به قطعات این دستگاه‌ها و قیمت آن‌ها است. کاترهای تخت به دلیل مکانیزم‌های پیچیده و پردازنده‌های قدرتمندتری که دارند با توجه به برند و امکاناتی که دارند دارای قیمت‌های خیلی بالاتری از نوع رولی است. همچنین هزینه تعویض قطعات مصرفی مانند تیغ‌ها در کاترپلاترهای رومیزی خیلی بالاتر از کاترهای رولی است.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تفاوت‌ کاترپلاتر رومیزی و رولی پرداختیم. هر یک از این دستگاه‌ها دارای قدرت و قابلیت‌های متفاوتی هستند و با استفاده از آن‌ها‌ می‌توان طیف گسترده‌ای از متریال منعطف و غیر منعطف را برش زد. کاترپلاترها توسط برندهای مختلفی تولید‌ می‌شوند که کیفیت و قیمت محصولات آن‌ها با هم متفاوت است. برای خرید کاترپلاتر اصل و اورجینال از برترین برندها همراه با گارانتی و قیمتی مناسب کافی است به وب‌سایت ارگ سیستم که سابقه‌ای درخشان در این حوزه دارد مراجعه کنید. این مجموعه با بهره‌گیری از نیروهای متخصص خود جدید ترین دستگاه‌ها و تجهیزات برش و چاپ را با مشاوره‌های لازم به مشتریان ارائه‌ می‌دهد تا بتوانند خریدی رضایت بخش داشته باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 149 views بار دسته بندی : سبک زندگی ، کسب و کار و موفقیت تاريخ : 7 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.